12. august 2011

Maasholm

8. - 11. august

Det er tydelig at vi er lite kjent i Tyskland for etter Kiel var vi i villrede for videre seilas. Vår faste pilot-bok (Reeds) som har vært med oss ca hele turen gjelder ikke på denne siden av Tyskland/Danmark så vi har begrenset informasjon. Vi har riktignok noen bøker i farvannet men dem er ikke særlig detaljert så vi får lite inntrykk av stedene.
Plukket en havn ca 24 Nm nordover for å komme ut av Kiel og ta en behagelig formiddags-etappe. Det var meldt knallforhold så vi gledet oss til å heise seil og skyte stormfart :-)

Umiddelbart utenfor marinaen viste kartplotteren merkelig oppførsel og autopiloten slo seg vrang. Det var umulig å holde kursen og systemene var på langt nær enige om kompassretningen. Restart av systemer samt skifte til kartbrikke som gjelder kun for Skandinavia hjalp ikke. Herlig, nå tenkte vi at plotteren har gått amok litt for tidlig før hjemkomst. Har hørt om tilsvarende som har sluttet å fungere f.eks. etter nær forbikjøring av fergene til Kiel ol. Vi slo av alle systemer, plugget dem ut og startet opp sekvensielt med en og en plugg av gangen. Det var tydeligvis nok for etterpå var alt oppe og kjøre som normalt.

Vinden var ikke mye å skryte av så turen startet sakte rundt 4 knop. Det tok seg opp etter et par timer og vi fikk flott seilvind frem til Maasholm. Uheldigvis fulgte vinden et lavtrykk så det ble noen byger som passerte på turen. Likevel ikke verst før vi la til i havnen. Vi så noen meget mørke skyer nærme seg i det vi kjørte inn. Det braket og lynte enormt så det var tydelig at noe verre på gang...

Forsøkte å plukke ut en plass inne i havnen før innkjøring. Det er en trang havn og vinden begynte å dytte båten kraftig innover. Heldigvis dukket to iherdige tyskere ut av sin motorbåt ved innkjøringen og hastet på oss for å ligge på siden av dem. Vi var ikke sene om å ta innbydelsen og fikk snudd båten opp mot vinden ved hjelp av absolutt all motorkraft.

Det tok oss noen få minutter å sikre båten og justere fenderne før himmelen praktisk talt åpnet slusene. Det bøttet ned og haglet i enorme mengder sammen med vind på rundt 13 m/s. Sikten ble totalt fraværende så de båtene som lå etter oss i innkjøringen bare "forsvant". Etter en periode lettet det noe og vi så en lang kolonne av båter som lå på vent utenfor havnen. Dem var ikke like heldige med timingen som oss ;-)

Maasholm

Planlagt shopping kan vi glemme på denne isolerte holmen med én liten kolonial, et par restauranter og bakeri. Stort mer er det ikke her men likevel et utrolig hyggelig sted. Stranden er flott og de små gatene prydes av koselige små hus i klassisk stil. Området rundt ser også ut til å være verdt utforsking.

Nå la vi oss her i påvente av uværet så noe glede av områdene får vi nok ikke. Det blåser og regner i mengder så det er guffent å stikke stortåa ut av dyna om morgenen :-(
Havnen er uansett koselig og en veldig artig lekeplass er til stor glede når regnet til tider tar en pause.

Tok en busstur til nærmeste tettsted (kuppel) en dag. Litt flere tilbud og butikker men heller ikke noen storby. Sikret oss en deilig lunsj, litt shopping og en tur på lekeplass før siste buss kl 17 gikk tilbake igjen.

Ellers tar vi sikte på Velje i Danmark for å besøke Legoland. Blir mest sannsynlig en mellomstopp med avreise fredag 12. aug. men det er greit å ankomme Velje så snart som mulig for å tilpasse Legoland til dager med greit vær (værmeldingene har vi uansett gitt opp for det stemmer nokså dårlig for tiden).