6. august 2011

Ijmuiden (og Amsterdam)

29. - 31. juli

Nok en gang møtte vi krappere sjø enn forventet. Nå kunne vi sette riktig kurs nesten umiddelbart ute av havnen og fikk sjøen mer fra siden. Heiste seil og fikk meget god fart oppover. Igjen noe på skrå men det stabiliserer båten betraktelig under sjø så i så tilfelle bare fordel.

Det er ferietid i Nederland og på denne etappen fikk vi gleden av mye selskap oppover kysten. Artig siden vi passerte en rekke båter på veien uten selv å få noen bakfra (neida, konkurranse instinktet er ikke dabbet av på turen ;-)  ).

Etter noen raske timer la vi til i innløpet til kanalene mot Amsterdam. Vi vurderte å ta turen til sentrum og seile ut på andre siden (nord i landet) men det ble stor omvei og tidskrevende sluser.
Selve havnen lå utenfor det meste og hadde ikke mye spennende å by på. Vi tok bussen til sentrum av Ijmudien dagen etter men hoppet fort på neste buss videre til Amsterdam. Her var det dødt!

Vi var i Amsterdam før ungene kom til verden men ble rimelig overrasket over gjensynet. Usikker på hva vi har drevet med for vi husker lite av forrige besøk i byen... Må ha prioritert øl og brunbuler siden vi hverken har sett noe særlig og heller ikke husker noe ;-)
Det er uansett en flott by med mange spennende attraksjoner. Bygningene er et kapittel for seg og kanalene renner gjennom annenhvert kvartal. Det er restauranter og puber på hvert hjørne og for dem som liker å shoppe er det et eneste paradis.

Vi spiste en rask lunsj før Mathea og Martin gikk inn i en enorm kirke samt kongens palass. Mye mennesker overalt så det er litt slitsomt å konsentrere seg om detaljene. Folkemengden der er likevel ingenting mot å gå rundt med barnevogn. Det er hav av mennesker i alle gater så det blir veldig synlig at det er mange innbyggere i landet og storbyer. Nå hjelper nok ikke turismen i høysesongen på heller men man blir fort lei av å gå sikk-sakk hele tiden.

En anelse shopping og vi trakk oss rolig tilbake mot bussen til Zita-båten. Mathea fant en smågodt butikk og var fornøyd med innkjøpet siden det var lørdag.

Turen gikk videre neste dag men ventet til kl 14 pga tidevannet. Flaks for barna for det ble satt opp hoppeslott i havnen og på veien fant vi trampoliner på stranden til Matheas store glede. Trampoline er noe av det morsomste som finnes!