11. juni 2011

Viana do Castelo - Bayona - Portosin

28 mai - 7 juni 2011

Det ble bursdag i Portosin

Ja, ja vi ligger litt etter med bloggen. Er mye dårlig nett for tiden så da blir ikke bloggen prioritet med det første.

Tobias kom seg etter et par dager etter Liv og Tore så da gikk turen videre til Viana do Castelo som ble den siste stoppen i Portugal. Nok et flott sted. Vi kom ganske tidlig til havn siden distansen var kort, 30nm. Ble en del seiling denne gangen også. Var utrolig varmt og tørt her. Deilig! Vi fikk vært litt turister her også selv om vi ikke fikk med oss alt. Koselig gammel-by her. Var en pågående festival men vi fikk ikke med oss noe av den siden det begynner etter vi har lagt oss :-(
Dro før åtte dagen etterpå og da var målet Bayona. Spania igjen. Det ble seiling fra A til B. Martin syntes det var helt topp å heise opp det fargerike seilet som ikke har fått luftet seg på noen par uker. På slutten var Zita oppe i 9,8 knop så da ville Martin og Zita dra videre. Kom vel frem til Bayona. Her så vi kjente igjen. En dansk båt vi har truffet 2 ganger før.

Ble en liten svingom tur i denne byen også. Men vi glemte kamera så det var jo synd. Var i en flott kirke som var 2000 år gammel. Koselig restaurantgater her, flotte strender og en borg. Ellers ble vi invitert til på kaffe og øl hos de danske. Så fikk vi syke barn igjen. Tobias med feber og Mathea kastet opp men alt var over innen et døgn. Fikk også reparert VHF antenna vår her. Har egentlig ikke fungert siden båten var ny. Men en flink elektriker fikset det på et par dager så nå var det bare å kjøpe ny VHF siden antenna har ødelagt 2 stykker. Men vi er glad alt er i orden så vi kan ta oss trygt oppover i den engelske kanalen etterhvert. Vi har hatt en håndholdt en som har fungert inne i havn.

Vi var på en halvdagstur med buss inn til Vigo. Ikke noe å prate om. Bomtur :-(

Møtte to andre norske båter. En som skulle sør og en som gikk nord. Så vi ble jo veldig sosiale plutselig. Koselig. Snakker med andre også, men engelskmenn og franskmenn er ikke så sosiale. De skravler på brygga men man inviterer ikke folk ombord eller konverserer mer enn nødvendig når alle tips er utvekslet...

Etter fem dager gikk turen videre til Portosin. Det ble en sen kveld dagen før men vi kom oss i vei rundt klokka 9. Viste ikke helt men det ble 40 nm og til Portosin. Vi var veldig usikkre hvor høy sjøen var men det gikk fint med alle sammen. Ingen sjøsyke denne gangen heller :-)

Her var det stille og rolig. Ingenting å gjøre her utenom fine strender og 2 fine lekeplasser. Så her må vi ligge å vente på godvær for å ta siste strek mot La Coruna/sør Biscaya. Her blåser det nesten alltid men i det siste har det vært mye dårlig vær på denne tuppen/capen.

Vi koste oss. Var på strand en dag. Susan og Mathea tok et bad men det var virkelig avkjølende, 14 grader. Vi ble fort varmet av sola.

BURSDAG!
Så var det bursdag. Mathea ble 4 år. Det var grått og det regnet litt på dagen hennes. Men hun elsker jo regnvær så det var bare å ta på regntøy og gå ut. Hun hadde bedt alle ombord: mikke- mus, grisen, hundene, bisken, Zita-båten osv så det ble et stort selskap.Til lunsj ble det Finsbråten winerpølser med lomper og tørrløk. Så ble det masse, masse gaver. Mathea ble super fornøyd. Nitendo 3DS, sykkel, hund osv. Hun fikk alt hun ønsket seg. Så ble det kake og godis. Denne gangen med lys som kunne blåses ut etter dårlig erfaring med "lurelys" fra forrige feiring. Vi hadde en liten bursdag før Liv og Tore dro men da hadde Susan vært uheldig å kjøpe lure lys som tente og tente seg igjen. Da var hun litt frustrert. Hun fikk også snakket masse på skype og fikk mange gratulasjoner på telefonen. Mathe var veldig fornøyd med heledagen.

Tobias var helt med hele tiden. Fulgte med og spiste nesten 2 pølser, kake og godis. Hjalp Mathea med å pakke opplitt. Skikkelig bursdag gutt!

Vi gjorde klar for å dra tidelig neste dag til La Coruna.