26. mai 2011

Cascais

4. mai - 13 mai

Vi ble her i 9 netter. Ikke bare for at vi trivdes så godt her men også pga høy sjø og motvind. Veldig trivelig sted med trange smug og mye historie. Mange fine badeviker med fine strender.

LISBOA
Vi tok toget inn til Lisboa en dag. Tok ca 40 minutter. Flott by med mye utfordringer for oss med barnevogn. Vi gikk opp til borgen Sao Jorge og vi en fin utsikt over byen. Mathea fikk klattrett en del oppover lange trapper. Etterpå ble det lunsj på en av fortau cafeene før turen videre til et nytt utsiktspunkt. Vi fikk også med oss et loppemarked på veien til en katedral. Etterpå tok vi den berømte trikken tilbake til Rossia. Etter en is-pause vandret vi til togstasjonen. Da var alle fornøyd og barna hadde vært helt supre hele dagen. Så gjenstod bare kunsten å holde barna våkne til vi kom hjem igjen.

SINTRA
Dagene fløy avgårde på lekeplass, strender og museer. Vi tok også turen til Sintra. Det ble en fantastisk dag. Bussen tok ca 45 minutter fra Cascais. Han kjørte som et svin. Etter en liten matbit var vi klare for å begynne på sightseeing. Først gikk turen til Palacio Nacional de Sintra. Et stort slott med veldig flotte malerier i takene og selvfølgelig mye annet fint å se også. Men det var det som var takene som fenget mest.

Neste ble et turist-tog som gikk en rundtur i Sintra. Mathea synes det er kjempe gøy med tog. Turen tok 20 minutter. Fikk en fin oversikt over byen.

Så tok vi bussen videre oppover svingete smale veier til Castillo De Los Moros fra 1147. Noe av borgen kan minne litt om den kinesiske muren. Mathea synes det var helt topp å kunne klatre litt igjen. Det var en fantastisk utsikt over dalen med mange eventyrslott. Har ikke sett lignende før! Vi gikk rundt hele borgen.

Det ble en is og vann pause før turen gikk videre til Palicio de la Penna for fots. Det er spådd nærmere 30 varme i dag så det gjelder å ta pauser for liten og stor. Etter en hard tur med bare oppover og oppover kom vi frem til et slott som var tatt ut fra et eventyr. Det var nettopp som å se en Disney-film med ufattelige detaljer og utforminger. Slottet var åpent for publikum så vi gikk gjennom en rekke rom med mye spennende. Takene er ofte spesielle men her var også vegger, malerier og møbler veldig flott.

Det var mange turister og en utrolig varm dag så egentlig helt greit når vi var ferdige og kunne sette oss med litt mat og kald drikke. Det ble buss ned til byen igjen hvor vi hoppet på første buss tilbake til Cascais. DET skulle vi ikke gjort! Den kjørte en helt annen rute og brukte nå 1,5 time (fremfor 45 min) langs hele kystveien. Ikke en ønskelig rute med veldig slitne barn etter en lang dag. Tobias ble veldig utålmodig før vi omsider var fremme...

CASCAIS
Marinaen i Cascais vet å ta betalt men vi valgte å bli liggende her for å slippe turen oppover elven til Lisboa. Angrer ikke på det siden vi trivdes så godt. Målet var å besøke Lisboa herfra men det ble med EN dagstur. Resten av tiden storkoste vi oss i Cascais. De gamle husene som omkranser veldig smale gater med fliser og brostein var utrolig flott. Godt vedlikeholdt var det også. Det var flere gågater med shopping og restauranter så vi hadde stadig kose-pauser i løpet av dagen. Strendene inne i selve byen var veldig fine og ble renset hver morgen. Med noen fine parker som huset svære lekeplasser trivdes også Mathea veldig godt med tilbudene her. Dette er virkelig en by å reise på ferie/langhelg til, noe VG i kiosken selvfølgelig bevitnet (uten at vi traff noe særlig skandivavere...).

Vi kunne gjerne blitt lenger i Cascais men det var på tide å flytte komme videre så man ikke gror fast. Nå ventet vi også besøk i Porto om noen dager. Hadde en fin tur oppover med noen timer flott seiling. Ellers ble det motor pga for dårlig fart.