26. mai 2011

Cascais til Nazaré til Figueira Da Foz

Ble en lang dag til Nazare med caa 70nm. Startet litt før klokka 6 fra Lisboa. Helt speilblankt vann i soloppgang men det endret seg fort. Det ble en del sjø og vind etter ca en halvtime og plutselig kom tåka. Det var jo en ny utfordring for der har vi lite eller ingen erfaring. Martin fikk tunet ned radaren så vi fikk med de fleste fiskegarn også. Radaren krever en del manuell justering når det er bølger. Gikk for motor i 3 timer i tåka før sola kom tilbake. Fikk seilet en del timer også. Så møtte vi tåka litt senere på dagen igjen. Så masse store delfiner på turen. De er helt fantastiske å se på. Holdt eget show for oss på Zita.Vi kom frem til Nazare rundt kl 18 på kvelden. Fikk en fin plass innerst i havna. Det var ventet ca 4 meter høye bølger igjen i morgen så det var fint med en god plass.

Vi ble her i 3 netter før vi kunne legge turen videre. Nazare var en hyggelig by med gode fiskerestaurant. Vi tok en taubane opp til en topp og der var en fin katedral og flott utsikt. Var også dusinvis med turistbusser. Mathea fisket mye med håv og fikk både reker og fisk.Traff en hyggelig dansk båt og vi fikk noen norske bøker av dem. De var på vei hjem etter 12 år på reise med båten.

Så gikk turen videre til Figueira Da Foz, 33 nm. Det ble masse seiling i dag også. Masse delfiner, man blir ikke lei disse. En helt grei by. Vi ble her i 2 netter før turen gikk videre til Porto der Liv og Tore kommer på besøk.