16. juli 2011

Cherbourg

Utkjøringen fra Guernsey gikk heldigvis smertefritt og vi var ute tidligere enn forventet. Mange båter som skulle av gårde men havna holdt igjen trafikken inn frem til de fleste var reist. Vi var selvfølgelig sist ute (nytter ikke å krangle med franske og engelske båter). Nå stikker vi også dypere enn de fleste og måtte vente til høyvannet var minimum 2 meter over utkjøringen. Kjørte ut på 2,20 m med litt spenning i kroppen med tanke på bølger som kan komme inn, men gled uskadet forbi :-)

Seilte ut når tidevannet snudde til vår fordel så det bare eskalerte i timene fremover. Startet på over 8 knop og seilte i 10-11 knop et godt stykke på veien. Ikke verst med tanke på ganske lite vind. Plutselig smalt sjøen opp og skapte noen veldig hissige bølger på 1-2 meter. Strømningene var også så sterke at båten svingte fra side til side. Autopiloten styrte 70-80 grader sideveis fra kursen for å klare å seile mot målet. Altså harde strømninger ( 7-8 knop). Sjøen ble etter hvert så hissig at vi måtte falle av og kjøre motor nærmere land hvor strømningene er mindre. Merkelige opplevelser som vi nordboere ikke er helt komfortable med...

Vel fremme i Cherbourg (på rekord tid) var det mye tilstelning og festligheter dagen etter. Det viste seg nasjonaldagen til Frankrike fant vi ut etter hvert. Barna og Martin gikk en lang vei opp til en topp for å se forsvarsmuseumet. Skuffelsen var stor etter noen svette bakker (to barn i vogn) og museet var stengt.
Heldigvis fant vi en stor lekeplass på vei tilbake hvor Mathea fant ei fransk jente å leke med.
Etter solnedgang hadde vi orkesterplass til byens fyrverkeri fra cockpit. Det var helt utrolig og overgår alt vi tidligere har sett av mengder og effekter.

Stort sirkus i byen som Susan og Mathea gledet seg over neste dag. Vi kjøpte billetter på nettet og fikk over halv pris så det ble absolutt ikke dyrt. Mathea var helt i hundre og gledet seg veldig i forkant. Nå viste vel sirkuset seg ikke å være av topp-klasse men hun koste likevel. Susan var ikke like imponert!
Med et flott flagg i hånden kom det hvertfall et veldig stort og entusiastisk smil hjem til båten etterpå :-)

Planen var å seile videre dagen etter men enda ett uvær på gang nærmer seg fortere enn forventet. Egentlig fine forhold men Susan var blitt dårlig og havnen vi hadde i sikte var ikke egnet for slikt vær. Alternativet ble en lenger tur med nattseilas som ikke er beste medisin for sykt mannskap.
Vi ligger derfor og venter til vind og sjø skal synke. Håper å komme av gårde om 3-4 dager men ser av vinden stadig endrer seg i området. Sjøen kan bli meget hissig pga strømningene som regjerer i en del områder. Mulig vi seiler en lenger etappe og sikter på Belgia eller Nederland når forholdene blir bedre.

Alt er bra med barn og kapteinen mens Susan ser ut til å bli bedre. Tror barna setter pris på noen dager i ro så vi får bare utnytte mulighetene og få dagene til å gå. Sirkus, kino, bowling, lekeplass, artige museer, flott strand m.m så man slipper å kjede seg. Været derimot er ikke på vår side. Mengder med rein og temperatur som ikke engang minner om norsk sommer :-)
I dag var det kanelboller i ovnen så noen fordeler er det med å sitte inne i regnværet :-o