3. august 2011

Scheveningen

26. - 29. juli

Også her startet seilasen med meget hissig sjø. 3 timer ut fra havneområdet før vi kunne legge kursen nord mot neste havn. Fikk dermed herlig seilvind som ga fart på stort sett 7-9 knop hele veien til Scheveningen. Artig selv om barna brukte dørken som sklie pga skrå-ligge ;-)

Vi seilte om kapp med klokka for å krysse innkjøringen til Rotterdam mens strømninger og vind var på vår side.Var heldige så siste skip vi så inn mot Rotterdam krysset like foran oss. Deretter var innkjøringen nærmest fri for trafikk inntil vi hadde krysset, noe som vi tror er meget unormalt i verdens mest trafikkerte havn.Hadde uansett forholdene til rette så krysningen gikk på få minutter og "mor" fikk endelig slappe av igjen...

Scheveningen er kjent for strandpromenaden og sin tilknytning til Den Haag.
Vi gikk en tur langs stranden og så mangfoldet av restauranter og utesteder som dominerer området. Det er mange artige variasjoner og veldig hyggelige utesteder. Stranden var heller ikke verst men vi var ikke forberedt for strandliv selv om været faktisk ikke var ille.

Spiste (en heller dårlig) lunsj ute før Mathea fikk hoppe på trampline med strikk. Var enorm pågang så vi ventet en halv time før det var vår tur. Fikk også kjøre en karusell med fly som letter på et lite "tivoli" for små barn.

Neste dag tok vi trikken til Den Haag. Det var en positiv overraskelse som vi ikke egentlig hadde forventninger til. En meget fin by med mange flotte gater og attraksjoner. Shopping er tydeligvis i fokus så vi sikret oss kvoten av det også. Altså ingen høydepunkt for barna men likevel en flott dag med knallvær og nye opplevelser.

På vei til byen fant vi en lekeplass som vi også stoppet ved på veien hjem. Det skulle vi ikke gjort! Hoppet av trikken ca 4-5 holdeplasser tidligere for å gå til denne men på vei tilbake var vi nok litt retningsville. Endte opp langt unna havnen og hadde rimelig langt tilbake når vi omsider fikk orientert oss. Klokka ble mye og barne meget utålmodige på mat og søvn :-(

Havnen er som ofte i Nederland stapp full. Nå var vi heldige og sikret oss en egen "bås" men ligger man i det felles havnebassenget er det nærmest umulig å komme ut før noen titalls båter har forlatt i forkant.
Merkelig og ganske uvant for oss nordboere med ganske lavere folketetthet.

Inn- og utkjøringen til havnen er også her så trang at man bør kalle opp kontrolltårnet for ikke å treffe andre båter samtidig. Det er det ikke plass til!

Det resulterer i en meget rolig og trygg havn men det er ikke artig å møte en fiskebåt i full fart mot når man er på det trangeste...

Fikk endelig diesel (mangel på diesel stasjoner i havnene) og lagt ut i riktig tidevann dagen for avreise. Deilig for en gangs skyld å ikke måtte stå opp i grålysningen pga tidevann :-)