14. juli 2011

GUERNSEY

10 juli - 13 juli 2011

Da kom vi oss vel frem til Guernsey etter 23 timer. Det ble en stille tur med motor seiling så og si hele veien.  Kjørte rett inn i havna så ting har gått greit med alle tidsberegninger. Hvis man treffer feil kommer neste høyvann først om nærmere 12 timer. Med en betongvegg ved innkjøringen som stikker ca 4 meter over lavvann er det vanskelig å gjøre annet enn å vente i så tilfelle. Vi traff også ganske perfekt med kun 5-6 timer motstrøm ( av 23 mulige timer) men for motor blir det uansett litt langtekkelig. Som man ser fyller ungene tiden med apestreker og klatring oppunder taket eller dyp konsentrasjon over Nintendo 3DS.

Vi måtte ligge utenpå på en båt fra Holland, hyggelig familie på 5 men ingen små barn. De pratet masse så fikk vi en lapp om fine havner i Holland. Supert med noen tips.
Etter et langt døgn med begrenset søvn tok vi det rolig resten av dagen.. Ting gikk litt sakte. Barna synes det var stas å leke på dekk og se på all båttrafikken. Så det var bare foreldrene som tok seg en spasertur. Utrolig hyggelig øy og deilig å forstå hva folk sier siden øya tilhører England.

Dagen etter tok vi på oss skoene alle mann og gikk en tur i byen. Yrende folkeliv i trange gater med masse butikker. Vi fikk kjøpt oss en ny kikkert så vi slipper å se dobbelt og tror vi er sjøsyke (den gamle har nok fått noen slag). Vi handlet litt lunsj og dro tilbake til båten siden naboen skulle dra. På vente-bryggene lå det sikkert 60-70 båter som skulle inn i havna og det var kaos. Forferdelig morsomt å være publikum helt til noen var på vei rett inn i oss.  Havnevakta var snar og kjørte med jolla i mellom og fikk stoppet båten. Han hadde jo allerede kjørt i en båt. Hollenderen ved siden av sa at Franskmenn er gale og ikke kan kjøre båt. Vi sa oss enig det for erfaringen er at de støtt kjører inn i noen.

Mathea, Tobias og Susan tok turen til borgen i byen mens Martin måtte passe båt til vi hadde fått nye naboer. Vi koste oss på borgen. Mathea synes det er spennende og skummelt. Tobias henger i selen, peker og babler masse rare ting. De ler og har det helt strålende. Utrolig gøy å ha dem med på tur. Tok ikke lang tid før Martin kom også. De nye naboene kom fra England. Vi gikk en tur på toppen av byen og på hjemturen stoppet vi og spiste på restaurant. Det ble "fish and chips" og kylling til barna. De bare tøyset og tullet hele tiden og det var en fryd å se på dem. Alle fikk god mat og ungen ble veldig glad når de fikk en stor bolle med is på deling før turen gikk tilbake til Zita.

Ellers ble det regn en dag så den planlagte rundturen på øya utgikk før videre avreise. Vi gikk oss heller en lang tur og innom noen parker der vi fant en lekeplass. Mathea hadde på fullt regnutstyr så hun kunne skli, huske osv.

Neste stopp blir Cherbourg som er en kort etappe på  ca 45 Nm. Reiser på ettermiddagen og regner med å være inne før midnatt. MÅ rekke tidevannsstrøm nordover like før innkjøringen til Cherbourg. Der kan strømningene komme opp mot 10 knop så man går altså bakover hvis vi får den feil vei. Riktig vei derimot kan bli riktig så artig så det blir hardkjør fra havna her åpnes for utkjøring (kun ved høyvann)  ca 6 timer før motstrømmen starter ved Cherbourg  ¨~   Kaoset med å nøste opp i alle båtene her hjelper nok heller ikke. Stappfull havn hvor det knapt er plass til å kjøre mellom båtene som ligger 3-4 utenpå hverandre ved hver eneste brygge... Vi krysser fingrene og gir full gass ;-)