8. juni 2011

PORTO

18 mai - 28 mai 2011

Startet rundt kl 6 denne morgningen og. Mathea sov men lille krapyl var våken. Ble en del seiling denne gangen også men veldig rote sjø man kan bli små rar av. Så etter enda 60 nm kom vi frem til Marina Porto Atlantico (Leixoes). Ble tatt godt i mot av 2 havneverter som var flinke.

Mathea og Martin gikk en liten tur for å se om de kunne finne noe mat men vi måtte lage selv. Restaurantene her åpner ikke før nærmere kl 20 så det blir litt sent for denne familien å spise ute.

Dagen etter ankomst kom mormor og morfar på besøk. Dem innkvarterte på hotell i sentrum så det var et par km å gå hver dag. Vi på Zita har bare godt av litt trim og det gikk ganske fort så egentlig helt grei måte å komme seg inn til shopping og markedet.

Det ble mange hyggelige dager med masse flotte gaver fra Norge. Stranden er flott og vi fant etter hvert mange fine restauranter med god mat. Ellers var nok hovedformålet å besøke barnebarna så ingen hadde store ambisjoner utover det i løpet av uken dem var på ferie.

Vi tok to dagsturer til Porto alle sammen. I tillegg var Mathea med mormor og morfar en tur alene. Det er en veldig flott by med mye historie og spesielle bygningen. Det er tydelig at storhetstiden forløp godt for denne delen av Portugal.
Også her er mange fine restauranter så det er enkelt å finne et vannhull langs kanalen og nyte det gode været.

De gamle trikkene er fortsatt i drift gjennom byen men vi rakk dessverre ikke å kjøre noen av dem. Det er likevel et imponerende syn når dem blander seg inn i det moderne trafikkbildet.
Harry Potter var innom en periode og gjorde noen opptak til en av filmene. Bildet over viser bl.a. biblioteket hvor han fikk utlevert sin første tryllestav. Inventaret og dekorasjonene var utrolig imponerende og topper absolutt noe av den innvendige arkitekturen vi har sett.

Vi kjørte taubane fra toppen av byen noe Mathea syntes var veldig spennende. Bildet til høyre viser en kabelbane for transport fra kanalen og opp til byens sentrum. Også en artig men effektiv løsning i bratt terreng.

Mathea fant seg noen søte kaniner på Markedet som hun ville besøke hver eneste dag (bilde litt oppover). Dem solgte kaninene levende i kilo-pris og var nok egentlig ment til mat men Mathea syntes dem var mye hyggeligere å kose med. Vi måtte innom hver dag turen gikk forbi og damen på markedet var veldig snill som tok dem tålmodig frem hver gang.

Ellers fikk Martin sin etterlengtede piri-kylling andre turen vi dro til Porto. Det er en spesialitet i Portugal som vi ikke tidligere har funnet når magen har vært klar for mat. Valget var helt riktig for vi fikk et enormt fat med masse grillet kylling som smakte utmerket. Tror alle sammen spiste litt for mye til lunsj den dagen.

De smale husene langs kanalen er karakteristiske for Porto. En del ser ut til å falle sammen men det er veldig sjarmerende. Rommene må være ufattelig smale og lange for at man skal få noe plass der inne i hele tatt.
Vi kjørte også en tur oppover kanalen med en av de tradisjonelle båtene. Det var en fin tur til tross for at vi nærmest smeltet bort når båten gikk i takt med vinden og det ble helt vindstille der vi satt en times tid. Enorme strømninger er det også så vi er glade for at vi slapp å ta seilbåten oppover her for å komme til en havn.

Siste kvelden med besøk fant vi en utmerket liten restaurant nær marinaen vår, som ligger noen km fra selve Porto. Vi hadde en helaften med masse deilig mat og drikke. Det ble en fin avslutning på hyggelig besøk hjemmefra.
Mormor og morfar reiste hjem på formiddagen så det var tid til en kort visitt på morgenen og si farvel på trikkeholdeplassen for Susan og Mathea. Martin var igjen på båten med et veldig febersykt barn. Tobias var dårlig med høy feber et par dager før han sakte kom seg til hektene igjen.

Tiden går alltid fort når man får besøk men det er også veldig koselig. Barna storkoste seg og Mathea prater fortsatt om opplevelser fra denne uken. Spesielt artig var det å få sove over på hotellet sammen med "Bisken" sin for deretter å ha mormor og morfar for seg selv hele den påfølgende dagen.

Vi seilte videre til så snart sjansen bød seg igjen da vi var klar for en ny litt koseligere havn enn den vi nå hadde ligget i en del dager. Nå var stedet i seg selv veldig fint men marinaen er også viktig for trivselen når man igjen er "alene" og har tid til å reflektere over utsikten (betongveggen) vi ser ut fra cockpiten...

Takker for et hyggelig besøk og håper alle satt like stor pris på denne uken som oss på Zita!

Tore sa...

Det var kjempekoselig skrevet. Vi koste oss veldig den uken vi var sammen med Zita-gjengen. Den siste kvelden var spesielt hygge + alle de gode måltidene i Zita.

Helene sa...

Å,det ser ut som dere storkoste dere alle sammen,store og små! Og for et sted! Ser kjempesjarmerende ut der! Koselig med besteforeldre og kos! Barna våre var jo så heldige å få minne fra den bokhandelen-og særlig Harry Potter nerden vår ble glad for det:) Dette skrives det om bokhandlen på nett: "Lello Bookshop is the world’s 3rd most beautiful bookshop. This bookshop with an extraordinary architectural staircase was built in 1906 by an engineering professor, Xavier Esteves, at Porto in Portugal. Lello Bookshop consisting of plentiful shelves packed with old and new books will give the most wonderful experience for book lovers." Og vi som har sett bildene fra innsiden kan jo bare skrive under på det dere og de sier:)